Logopeda. Kiedy udać się z dzieckiem do logopedy?
W czym logopeda może pomóc mojemu dziecku? Rodzice często zadają sobie pytanie jakie właściwie są przyczyny konieczności konsultacji z logopedą. Kiedy najwcześniej powinni udać się na taką konsultację? I kiedy tak naprawdę zacząć się martwić? Postaram się dzisiaj rozwiać trochę Waszych wątpliwości.
Otóż drogi Rodzicu – nigdy nie jest za wcześnie i nigdy za późno na spotkanie z logopedą oraz ewentualną terapię. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości dotyczące rozwoju mowy dziecka warto je skonsultować.
Rozwój języka pojawia się w momencie narodzin. Od pierwszych prób ssania i pierwszego wydanego dźwięku (najczęściej w postaci krzyku) rozpoczyna się dla dziecka długa i skomplikowana droga prowadząca do zdobycia narzędzia pozwalającego poznawać otaczającą je rzeczywistość, wchodzić
w relacje z innymi ludźmi.
Etap niemowlęcy
Jeżeli Rodzic czy najbliższe osoby z otoczenia dziecka zauważą że:
* niemowlę wykazuje trudności ze ssaniem / połykaniem (krztusi się, nie może poprawnie złapać sutka matki bądź butelki, podczas ssania wydaje dźwięki takie jak mlaskanie, klikanie );
* niemowlę w ciągu dnia i podczas snu ma otwartą buzię;
* nie ma wyraźnej reakcji na dźwięki;
* między 6. A 10. Miesiącem życia nie gaworzy;
* pojawiają się problemy podczas rozszerzania diety;
należy udać się na konsultację z logopedą.
Pierwszy rok życia dziecka
To czas w którym nieustannie wzrasta stopień rozumienia. Pojawiają się reakcje na niektóre nazwy przedmiotów czy czynności. Dziecko powtarza sylaby i niektóre słowa wypowiadane przez dorosłego.
Jeżeli Rodzic czy najbliższe osoby z otoczenia zauważą, że:
* dziecko nie gaworzy;
* nie wykazuje reakcji na imię;
* nie nawiązuje kontaktu wzrokowego:
* nie próbuje naśladować;
* nie kieruje główki w kierunku źródła dźwięku;
* nie pojawiły się pierwsze słowa: mama, tata, baba;
* ma przez większość czasu otwartą buzię;
Należy udać się na konsultację z logopedą.
Drugi rok życia dziecka
To czas szybkich zmian w systemie językowym dziecka i to w każdej ze sfer tworzących ten system. Do końca 2 roku życia w mowie dziecka pojawiają się już wszystkie samogłoski ustne oraz duża część spółgłosek. W słownictwie dziecka występuje znaczna przewaga rzeczowników. Dziecko nazywa zwierzęta ( ka ka – kaczka; pi pi – ptaszek; kum kum – żabka..), pojawia się dźwiękonaśladownictwo, budowanie co raz większej ilości słów.
Jeżeli Rodzic czy najbliższe osoby z otoczenia zauważą, że:
* nie pojawiają się nowe sylaby, pierwsze słowa;
* dziecko nie naśladuje;
* nie występuje dźwiękonaśladownicto;
* występuje problem z dietą u dziecka;
* brak reakcji na mowę Rodzica;
* pojawiają się problemy w kwestii ruchowej/ motorycznej u dziecka;
Należy udać się na konsultacje z logopedą.
Trzeci rok życia dziecka
Szybko i w sposób skokowy rozwija się system językowy. Dziecko wymawia poprawnie wszystkie samogłoski z wyjątkiem nosowych. Pod koniec trzeciego roku życia. Potrafi zbudować poprawne zdania. Potrafi zakomunikować swoje potrzeby, odpowiadać na pytania.
Jeżeli Rodzic czy najbliższe osoby z otoczenia zauważą, że:
* dziecko nie prowokuje kontaktu czy nie wykazuje chęci do komunikowania się;
* nie naśladuje;
* nie ma wzrostu słownictwa, nie pojawiły się zdania;
* nie ma kontaktu wzrokowego;
* brak reakcji na dźwięki z otoczenia;
* wysuwa język między zęby;
* pojawiają się częste i nawracające choroby układu oddechowego;
* nadal ssie smoczek;
* oddycha ustami, a w nocy pojawia się chrapanie lub bezdechy;
* mowa jest niezrozumiała dla otoczenia;
* występuje wybiórczość pokarmowa;
Należy udać się na konsultacje z logopedą.
Czwarty rok życia
Jest to czas doskonalenia zdobytych umiejętności. Następuje dalszy ciąg rozwoju systemu fonetyczno-fonologicznego dziecka. Pojawiają się głoski dziąsłowe. Widzimy stały wzrost słownictwa, zdolność narracji. Charakterystycznym etapem rozwoju językowego czterolatka są pytania. Dzieci pytają o wszystko, bowiem wkraczają w wiek intensywnego poznawania świata poprzez dotyk, węch, słuch, smak, wzrok. Konsultacji z logopedą należy dokonać, kiedy zabraknie wyżej wymienionych symptomów oraz umiejętności z poprzednich lat rozwoju.
Piąty i szósty rok życia dziecka
To czas ostatecznego kształtowania się systemu językowego.
Jeżeli Rodzic czy najbliższe osoby z otoczenia zauważą, że:
* dziecko zamienia głoski ( k->t; d->g), nie wymawia poprawnie głoski l, zamienia głoski ( sz,ż,cz,dż -> s,z,c,dz; lub s,z,c,dz ->ś,ź,ć,dź );
* jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia;
* mówi przy jednoczesnym wysuwaniu języka między zęby;
* nie buduje zdań;
* oddycha przez otwartą buzię;
* nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie nawiązuje chęci do komunikowania się;
*nadmiernie się ślini;
* ma ubogi zasób słownictwa;
Należy skonsultować się z logopedą.
Pozostałymi czynnikami wskazującymi na konieczność konsultacji z logopeda będą również:
* jąkanie;
* problemy komunikacyjne;
* trudności z koncentracją uwagi;
* podejrzenie krótkiego wędzidełka języka;
* podejrzenie występowania trzeciego migdała lub powiększone migdałki;
* słabe napięcie mięśniowe;
* wady zgryzu;
* problemy z motoryką aparatu artykulacyjnego;
Należy pamiętać, że zawsze lepiej wybrać się na konsultację i usłyszeć, że wszystko jest w normie, niż pojawić się na takiej konsultacji za późno. Zwłoka może sprawić, że przeoczymy coś, w czym na wczesnym etapie, logopeda mógłby skutecznie pomóc. Warto nadmienić także, że dzięki wczesnej interwencji nie tworzą się wtórne zaburzenia lub nie utrwalają nieprawidłowe schematy. Dlatego nie bójmy się konsultować nawet najmniejszych wątpliwości.
Sprawdź w czym możemy jeszcze pomóc lub wejdź na nasz kanał na You Tube
Zapisz się do naszego specjalisty
Marzena Widzińska – Logopeda